2019-12-15 Trainersbijscholing Franklin Pereira (BEL/CUB)

Bijscholing indeling

Op 15 december 2019 ging de jaarlijkse trainersbijscholing door onder leiding van Franklin Pereira en Tijl Lindekens over Talentontwikkeling en persoonlijke atleetontwikkeling.

TACHI WAZA

1. Opwarming

Korte opwarming met inbegrip van valoefeningen.

2. Introductie

Wat doe ik als clubtrainer met de persoonlijke ontwikkelingsplanning van U15, U18 en U21 in mijn club ? Hoe kan ik als clubtrainer meewerken om een basis te leggen bij deze jeugd om in de toekomst judoka’s te creëren op het niveau van (bvb) Matthias Casse.

3. De basis : Kumi Kata

Kumi Kata is de basis van alles. Tijdens de trainingen is het belangrijk om de Kumi Kata bij kinderen te stimuleren zonder dat zij daar bewust van zijn. Niet alleen het vastgrijpen van de mouw op zich is belangrijk, maar ook het behouden van de greep. Franklin toont verschillende spelvormen in verplaatsing. Hij geeft in detail uitleg over de manier voor het vasthouden van de mouw van de partner.

4. Druk leggen op uke's arm bij kumi kata

De positie van de benen zal bepalen of je druk kan leggen op uke’s arm die je vastgrijpt (linkerhand grijpt rechtermouw van uke ter hoogte van de pols, rechtervoet van tori moet naar voor staan).

5. Bevrijding van tori's vastgegrepen arm.

Rechtse tori tegen rechtse uke. Beiden willen de mouw grijpen. Franklin legt uit hoe de mouw te grijpen (met behulp van achtereenvolgens rechterhand en linkerkand). Ondertussen heeft ook uke de rechtermouw van tori gegrepen. Franklin legt uit hoe deze arm moet losgetrokken worden. Doordat uke los is heeft tori nu 85% kans om te scoren.

6. Aanvalsmethodiek aanleren bij kinderen.

Kleine verbeteringen aanbrengen op de techniek bij kinderen kan ongelooflijk veel invloed hebben op hun toekomstige competitiecarriëre. Franklin legt uit dat de kinderen – bij inkomen vanuit een basiskata – de gewoonte moeten aanleren (automatisme creëren) om eerst een arm van uke los te trekken uit zijn greep op tori vooraleer de techniek aan te zetten. Dit vermijdt een overnameworp door uke en geeft tori gemiddeld 85% kans om te werpen.

7. Uke grijpt over de schouder op de rug.

Nog even over vorige oefening: Beide handen van tori moeten in kracht ontwikkelen om een krachtige kumi kata te bekomen. Het vastgrijpen door uke van tori’s kraag gebeurt altijd in 2 fasen : eerst vastnemen en dan pas kracht zetten op de greep. De kunst van tori is om tussenin die 2 fasen uke’s greep los te trekken. Hierop kan geoefend worden door het herhaaldelijk vastnemen door uke en meteen lostrekken door tori. Volgende situatie : lostrekken wanneer uke kumi kata neemt op de rug van tori over diens schouder.

8. O Uchi Gari

Franklin legt vooraf de verschillende inkomrichtingen uit. Hij begint met het uitleggen van afstand beenposities,armposities en krachtverdeling vooraleer te werpen. Het is de bedoeling dat uke op de rug valt. Steeds kumi kata in het oog houden (zie vorige uitleg) : éérst kumi kata van uke losmaken, dan pas inkomen en werpen.

9. O Uchi Gari : schakelen naar Kesa Gatame

Voor U18: na het werpen gaat Tori mee naar de mat boven uke, maar uke omstrengelt tori’s veegbeen. Franklin legt uit hoe het been te bevrijden en vervolgens uit te komen op Kesa Gatame aan de linkerflank van uke.

NE WAZA

10. O Uchi Gari : schakelen naar Shiho Gatame

Voor junioren: Idem als hiervoor, maar uke omstrengelt niet eTori kan dan vorige bevrijding niet meer uitvoeren. Tori grijpt kruiselings met de rechterarm over het hoofd van uke en draait naar rechts. Franklin legt de manier uit om in deze situatie het been te bevrijden en komt in houdgreep (Yoko Shiho Gatame)

11. Uchi Mata

Franklin legt zijn visie over het instappen in Uchi Mata uit. Hij brengt eerst met behulp van zijn heup uke met beide voeten van de mat en werkt vervolgens af met zijn (rechter)veegbeen. Hoofdpositie en de richting van de trekarm van tori zijn belangrijk. Alles moet in één tijd juist zitten.

12. Uchi Mata versus Hane Goshi ?

Franklin legt uit hoe het komt dat vele judoka’s terecht komen bij Hane Goshi in plaats van Uchi Mata. Veel heeft te maken met de positie van het steunbeen t.o.v. de lijn van uke’s voeten.

13. Uchi Mata : schakelen naar Juji Gatame

Voor U18: na het werpen met Uchi Mata controleert Tori de rechterarm van Uke, plaatst de juiste voetposities en gaat zitten dichtbij uke’s hoofd. Belangrijk: tori’s lichaam vormt een “L” met uke’s lichaam.

14. Juji Gatame : L-vorm

Franklin benadrukt nog eens het belang van de L-vorm bij de posities van tori en uke bij het aanzetten van de armklem.

15. Van Juji Gatame naar Shiho Gatame.

Voor U21 : als vervolg op de vorige Juji Gatame reageert uke door bij de aanval zijn arm te plooien en deze arm te verdedigen door zijn eigen pols vast te nemen. Tori verplaatst zich naar de andere kant van uke en gaat naar Shiho Gatame.

16. Uchi Mata : schakelen naar Tani Otoshi/Ko Soto Gake.

Tori met rechterkumi kata, Uke met linkerkumi kata : Tori doet verschillende aanvallen met Uchi Mata (heviger en heviger) om reactie van Uke uit te lokken die meer en meer blokkeert ; Tori gaat naar Tani Otoshi of Ko Soto Gake.

17. Slotwoord van Franklin.

Alle vorige technieken kunnen ook ingeoefend worden met aanvallen van Ko Uchi Gari (i.p.v. O Uchi Gari) , Sode Tsuri Komi Goshi (i.p.v. Seoi Nage), Sankaku Gatame. In het algemeen : het is belangrijk om na uitvoering van een worp opening te zoeken naar grondwerk op verschillende manieren.

Onze sponsors

Met grote trots en dankbaarheid stellen wij graag onze sponsors aan u voor. Zonder hen zouden we niet in staat zijn om de judosport in Vlaanderen op deze en vele andere manieren te promoten.