2014-06-07 Trainersbijscholing Mark Huizinga

Bijscholing indeling

Videobeelden bijscholing voor leraars op 27 juni 2014 door Mark HUIZINGA.

Op 7 juni ging de jaarlijkse bijscholing voor leraars door onder leiding van Mark Huizinga.

Mark Huizinga (NED – *1973)
• De Nederlander Mark Huizinga won 3 Olympische medailles : goud in 2000, brons in 1996 en 2004
• Hij werd gecoacht door Kris De Korte (zie video bijscholing 13 december 2015)
• In 2005 behaalde Mark brons op het WK in Caïro.
• Hij behaalde op EK’s ook 5x goud, 2x zilver en 5x brons.
• Mark behaalde ook 8x goud op het EK voor militairen.

Camera en montage : Marnix Van de Kauter
Publicatie : Judo Vlaanderen vzw

DEEL 1 : TACHI WAZA

1. Voorwoord Mark Huizinga.

Mark vertelt dat hij 25 jaar terug aan het begin van zijn judocarrïere ook nog in de dojo van Zele (Lange Akker) deelnam aan een training. Toen moest hij alles nog ontdekken in zijn toekomstige vruchtbare carrière.

2. Soto Gari: de basis in Uchi Komi.

Uchi komi met partner door het maken van een grote beweging. Grote pas naar voor maken en vervolgens contact nemen met uke (heup en bovenlijf). Mark legt armenwerk en werprichting uit. Vervolgen met werpen van uke.

3. Soto Gari: details bij Uchi Komi.

Om goed contact te kunnen maken met uke moet uke goed aangetrokken worden tegen tori en moet tori zijn romp rechthouden (met een lichte kromming naar buiten van de rechterflank). De kracht moet niet uit de armen te komen. Deze dienen enkel om uke uit balans te brengen. De kracht komt helemaal uit tori’s benen en heup. Er wordt dus niet echt geworpen met de armkracht. Doordat tori zich groot maakt en “open komt” kan hij veel beter zijn rechterbeen met een sterke explosieve beweging naar voor zwaaien. Opdracht : 4x Uchi Komi, 5e keer = werpen.

4. Soto Gari: uke verplaatst zich achterwaarts.

Mark hamert nog even op het belang van deze Uchi Komi als een grote beweging waarbij tori ontspannen vanop grote afstand (mét kumi kata) naar uke toestapt. Deze beweging is ook van toepassing voor andere technieken en het is daarom belangrijk dat deze beweging ingetraind wordt in je lichaam. Deze explosieve reflex vanuit uw zenuwgestel kan bvb. ook bij voorwaartse bewegingen gebruikt worden van zodra tori een opening ziet (zoals bij Tsuri Komi Goshi). Deze “grote beweging” bij O Soto Gari wordt nu toegepast wanneer uke zich achterwaarts verplaatst. Hierbij moet tori een versnellende pas naar voor maken met het linkerbeen om uke te kunnen inhalen. Dit been zal zowel tori als uke moeten draaien tijdens het werpen en moet dus stevig neergezet worden en op de juiste plaats t.o.v. uke. De beweging van tori is nog steeds “open” waarbij de nodige kracht nog steeds uit zijn heup en de benen komt. Opdracht : 3x Uchi Komi ter plaatse + 2 x Uchi Komi met uke in achterwaartse verplaatsing + worp.

5. Afwerking bij vorige techniek (n°4).

Het mag niet zijn dat tori bij het inhaken met de romp rechtop blijft staan. De romp moet meegaan in dezelfde beweging van het maaibeen : been naar achter + romp naar voor. De “haakbeweging” stopt niet bij contact met uke’s rechterbeen maar blijft doorgaan naar achter om uke onderuit te kunnen scheppen. Bij het aanzetten zorgt tori dat uke goed tegen tori’s rechterheup blijft aanliggen zodat het tijdens de worp en val van uke gemakkelijker is om uke over tori’s heup te laten overrollen en hem met het maaibeen helemaal “door te halen”.

6. Variant in competitievorm.

In de vorige oefeningen hebben we nu alle basisaspecten van de Uchi Komi bij O Soto Gari gezien die nodig zijn voor het aanleren en “inbakken” hiervan in onze gewoontes en reflexen. Wat niet wegneemt dat deze basisbeweging niet echt een competitievorm is. Daarom toont Mark een variant hierop die geschikt is voor wedstrijdsituaties. Zijwaartse verplaatsing waarbij hetmaaibeen van tori al hakende de knie van uke plots blokkeert. Andere situatie : tori en uke hebben een rechts-inkse kumi kata). Hierbij staat tori haaks ten opzichte van uke. Tori blokkeert met linkerbeen het ver staande rechterbeen van uke en springt al huppelend tot bij uke (die zich niet meer kan corigeren door de blokkage). Markt legt deze laatste beweging volledig in detail uit.

7. Uchi Gari: de basis in Uchi Komi.

Mark legt uit dat er veel overeenkomsten zijn bij Uchi Komi tussen O Uchi Gari en O Soto Gari. Vanop groteafstand voor Uke gaat Tori in 2 passen snel naar Uke toe, wiens voeten iets verder uit elkaar staan op dezelfde lijn. Tori’s romp staat pal rechtop en hij maakt in één keer voelbaar contact met Uke. Uke moet recht naar achter vallen, daarom kijkt tori met zijn hoofd recht naar voor over uke’s rechterschouder. Uke staat op beide hielen vastgespijkerd. Hierom mag tori uke niet naar zich toetrekken maar duwt Uke’s armen tegen Uke aan. Vervolgens Uke’s linkerbeen inhaken, en het maaibeen van Tori gaat recht naar achter (niét draaiend dus).

8. Uchi Gari : inoefenen Uchi Komi.

Mark legt eerst in detail de 2 instappasjes uit (rechts-links) en de precieze plaats van beide voeten. De rol van Tori’s “afzetbeen”. Opdracht: 3x instappen in statische Uchi Komi en vervolgens 2x met verplaatsing Uke werpen.

9. Ko Uchi Gari: een kleine beweging.

Vooreerst heeft Mark na het oefenen op vorige techniek nog 3 opmerkingen. . Ko Uchi Gari: in vergelijking met O Soto Gari (een grote beweging) is Ko Uchi Gari een kleine beweging waarbij timing en balans heel cruciaal zijn.: een kort moment waarop de voet weggemaaid wordt met een klein tikje achter de hiel. Tori maakt een korte zijwaartse verplaatsing en duwt vervolgens Uke naar achteren maar neemt als zijwaartse verlenging van zijn verplaatsing de hiel mee van Uke.

10. Ko Uchi Gari: de juiste timing.

De techniek op zich is een eenvoudige korte beweging maar Tori moet even heel kort ook een reactie kunnen uitlokken die voldoende is zodat Uke de neiging krijgt om zijwaarts mee te stappen met Tori. Hierdoor wordt de te maaien voet van Uke iets “lichter”. Dit kan Uke doen door even kort aan de arm van Uke te trekken (zijwaarts). Bij het moment van het maaien zet Tori Uke terug vast.

11. Ippon Seoi Nage.

Mark gaat eerst nog even door op het vorige : het voelen van het juiste “moment” is heel belangrijk. Mark legt uit hoe belangrijk het kan zijn om de tegenstrever hiermee steeds te verstoren tijdens Randori/Competitie zodat deze zijn eigen positie moet gaan herstellen en zo zelf niet kan bezig zijn met het opbouwen van een aanval. Een automatisme inoefenen door voortdurend te herhalen en te blijven zoeken naar het juiste moment (bvb in Randori) terwijl de tegenstrever in beweging gehouden wordt is een interessante oefening. Ippon Seoi Nage : achterwaartse verplaatsing van Tori. Mark somt alle details op van deze beweging.

12. Seoi Nage => Ko Uchi Gake.

Tori verplaatst zich naar achteren om Seoi Nage aan te vallen en keert bij het begin van de aanval op het laatste moment van indraaien plots terug naar voor. Vervolgens het been weghaken van Uke.

13. Afsluiting sessie "Tachi Waza".

Mark geeft nog een samenvatting van dit deel van de bijscholing en geeft zijn visie mee.

DEEL 2 : NE WAZA

1. Opwarmingsoefeningen rond EBI.

Verplaatsingen op de judomat met EBI als thema.

2. Hoe een soepele EBI kan helpen.

Hoe soepeler je je in EBI kan bewegen hoe beter je het kan gebruiken (ook buiten de warming-up, bijvoorbeeld in het zich bevrijden in plaats van meteen in buiklig in verdediging te gaan). Door die soepele rollerscapaciteit kan je na een aanval van je partner toch ontwijken maar de situatie in handen blijven houden om verder te werken in Ne Waza. Situatie: Tori op rug, Uke op knieën tussen benen van Tori. Mark legt uit waarom dit een gunstige positie is voor Tori en wat hij hier allemaal kan uithalen met behulp van armen en benen. . Oefening : tori bevrijdt zich uit aanvalssituatie met Uke naar Shiho Gatame met behulp van EBI naar een opnieuw comfortabele situatie : Uke komt uiteindelijk tussen de benen van Tori.

3. Kantelbeweging 1 (met kracht vanuit Tori's benen).

Uke zit tussen benen van Tori. Uke kan de eigen kracht uit de benen niet gebruiken in deze situatie, Tori kan dat wel. Tori neemt gekruiste Kumi Kata aan dezelfde kant. Na EBI naar de zijde => 1 been boven en 1 been onder Uke => schaarbeweging => naar Tate Shiho Gatame

4. Details bij vorige kantelbeweging.

Mark geeft nog enkele details uit over vorige kantelbewging om ze uitvoerbaar te kunnen maken in randori en competitie: arm- en polsdetails, voldoende onder uke liggen.

5. Kantelbeweging 2.

Na EBI is het verschil met vorige beweging dat Tori Uke vastgrijpt op de rug (gordel) en naar de andere kant kantelt. Na EBI kruipt Tori onder Uke, schept vervolgens Uke op met het been , kantelt Uke en neemt controle (Shiho Gatame).

6. Kantelbeweging 3.

Tori heeft deze keer bij de startpositie zijn benen niet rond Uke, maar zit met beide voeten tussen de benen van Uke. Om veilig te zitten met Tori wel voldoende dicht bij Uke zitten (knieën staan omhoog gericht). Tori zet zich recht en neemt met beide handen/armen rond uke diens gordel vast op de rug. Tori gaat terug liggen en neemt Uke mee onder Uke’s zwaartepunt waarbij deze op de voeten van Tori “ligt” en Uke hierdoor “licht” wordt. Na kantelen houdt Tori Uke onder controle aan één van diens flanken (Osae Komi Waza).

7. Verdere opbouw van vorige kantelbeweging 3

Mark geeft details mee om – in geval Uke tegenstand biedt – de voeten toch tussen Uke’s knieën te krijgen en de armen rond Uke’s romp te krijgen om de gordel op de rug vast te nemen.

8. Kantelen van Uke in bankzit/buiklig.

Mark legt uit dat vorige kantelbewging 3 ook kan toegpast worden vanuit andere startposities, bvb. Uke in handen- en kniënzit met Tori recht naast Uke. Hiervoor werkt Tori zich eerst onder Uke en komt in rugpositie zoals in vorige Kanteling 3. Idem wanneer Uke in verdedigende buiklig ligt. Verder geeft Mark nog enkele oplossingen voor verdedigende reacties van Uke tijdens het aanzetten van de kanteling. Voorbeeld: Uke tracht Tori in zijn nek te grijpen => toch naar kanteling mogelijk.

9. Ude Gatame in plaats van kantelen

Uke neemt Tori vast in de nek. Tori duwt Uke’s hoofd weg ter hoogte van de nek en houdt zo Uke’s aanvallende arm gestrekt => Ude Gatame.

10. Juji Gatame in plaats van kantelen.

Uke neemt deze keer niet meer in de nek maar grijpt de revers vast van Tori op zijn borst (enkel of met beide handen).

11. Ude Gatame/Juji Gatame: andere manier.

Tori op rug, Uke tussen de benen van Tori. 1) Uke zet 1 hand op de mat met gestrekte arm => via EBI naar Ude Gatame. 2) Vanuit zelfde startpositie grijpt Uke beide revers van Tori => naar Juji Gatame.

12. Kata-Ha-Jime.

Tori op rug, Uke tussen de benen van Tori. In dit geval houdt uke beide armen ver weg van Tori door ze helemaal terug te trekken. Hierdoor kan Tori niet meer rond Uke’s armen heen om naar een armklem te gaan. Uke is zo gefocused op het vermijden van een armklem dat Tori erin slaagt om tijdens zijn trekbewegingen plots over te gaan op een verwurging van zodra er een beetje ruimte komt onder de kin van uke.

13. Slotwoord.

Mark sluit af met een overzichtelijke samenvatting van de geoefende technieken. Eindgroet en applaus van de deelnemers aan deze bijscholing.

Onze sponsors

Met grote trots en dankbaarheid stellen wij graag onze sponsors aan u voor. Zonder hen zouden we niet in staat zijn om de judosport in Vlaanderen op deze en vele andere manieren te promoten.