BURST – In onze reeks ‘Maak kennis met de VTS-docenten’ stellen we graag Jonathan De Durpel voor.
Jonathan is één van de nieuwe docenten die het VTS-team komt versterken. Als enthousiaste nieuweling in het team deed hij in 2021 al de nodige ervaring op en werkte hij mee aan de vernieuwde, digitale versie van de cursustekst. Jonathan is 3de Dan, Instructeur B en actief als trainer bij JC Herzele. Hij is ook actief lid van het Provinciaal Comité Oost-Vlaanderen en zet zich daarbovenop graag in voor tijdelijke projecten van Judo Vlaanderen. Als wedstrijdjudoka werd hij driemaal Belgisch kampioen. Jonathan vindt de judowaarden heel belangrijk en straalt dit, samen met zijn enthousiasme en leergierigheid, ook uit.
Leer je hem graag beter kennen? Schrijf je dan in voor de initiatorcursus te Zele waar hij mee de lessen zal begeleiden!
Je bent actief als clubtrainer, lid van het Provinciaal Comité Oost-Vlaanderen en graag betrokken bij projecten die Judo Vlaanderen opzet. Vanwaar deze inzet?
Wetende dat ik mij recent ook heb ingeschreven voor de scheidsrechterstage, lijkt het inderdaad een geëscaleerde hobby te zijn, maar zo ervaar ik het in ieder geval niet.
Sinds mijn 5 jaar ben ik grotendeels actief geweest in het wedstrijdjudo en heb ik onze familiale club met mijn trainer altijd als een tweede thuis ervaren. Nu ik het wedstrijdgebeuren om persoonlijke redenen op een lager pitje heb gezet, compenseer ik dat (waarschijnlijk onbewust uit voorliefde voor het judo) door andere engagementen aan te gaan, die onze mooie sport ten goede komen. Gelukkig heb ik een topvriendin die mij hierin steunt.
Vele partijen binnen onze judowereld, van de vrijwilliger achter de toog tot de scheidsrechter in het weekend, leveren een enorm belangrijke – soms ondergewaardeerde – bijdrage en ik geniet ervan om dankzij ieders inzet telkens het totaalgebeuren te ervaren tijdens clubactiviteiten, wedstrijden… In dat opzicht probeer ik mijn engagement een beetje te spreiden, voornamelijk om van deze partijen bij te leren en omdat ik, met een knipoog naar Seiryoku-Zen’yo en Jita-Kyoei, sterk geloof dat samenwerking tussen judoka’s, federaties, comités, clubs… essentieel is om het judo in België naar een hoger niveau te tillen.
Als ik door mijn input een meerwaarde kan bieden aan onze judosport, die mij heel nauw aan het hart ligt, ben ik een gelukkig man.
Je bent nieuw in het docentenkorps en liep al een aantal dagen mee met de cursus initiator te Mortsel. Hoe was je eerste ervaring als docent?
Ik mocht op de tatami staan samen met een fantastisch trainerskorps. Zij doceren verregaand en met een zodanig enthousiasme, dat leerlingen geboeid blijven en een heel merkbare leercurve doorlopen. Dit is iets wat mij opviel, omdat ik die manier van doceren ook ambieer.
Naast de leercurve van de toekomstige trainers, was ik eerlijk gezegd ook verbaasd over hoeveel je als trainer zelf nog continu kan bijleren binnen de opleiding. Creativiteit, samenhorigheid – meer dan ooit in deze tijden – en leren openstaan voor feedback, zijn de voornaamste aspecten die ook cursisten mij bezorgd hebben. Nu hou ik nóg meer van judo.
Hoe denk jij een judoka te kunnen inspireren om zelf trainer te worden?
Ik ben een uitgesproken fan van de geschiedenis van het judo en de bijhorende filosofie. Het maakt onze sport zodanig speciaal en is daarom ook met geen andere sport te vergelijken. Dat zal altijd mijn basis zijn om judoka’s te inspireren, naast mijn doel om het beste in hen naar boven te halen: iedere trainer geeft zijn/haar eigen touch aan het lesgeven en dat moeten we volop ondersteunen via een duidelijke visie, een effectieve missie en gedragen door onze judowaarden.
Voorkeur voor het begeleiden van jeugdige judoka’s U9/U11/U13 of de oudere judoka’s U15?
In het opzicht van een trainer kies ik uiteraard voor een mix: de verschillende parameters waarmee je aan de slag kan, maken het net leuk om te doceren.
Als ik echt een keuze moet maken, kies ik voor U15 judoka’s. Zij weten al beter welke technieken ze het best beheersen, met het gevaar dat ze net daarom andere mogelijkheden achterwege laten. Ik vind het een leuke uitdaging om hen te begeleiden in hun leertraject tot complete judoka.
Ook heb ik persoonlijk de steun van mijn trainer het meest bewust ervaren in de omschakeling van U13 naar U15.
Heb je advies voor judoka’s die nog twijfelen om een opleiding te volgen?
Zeker: Jonathan.DeDurpel@JudoVlaanderen.be, geef een seintje en laat me je overtuigen. Het leven algemeen heeft veel te bieden en ik weet uit ervaring dat veel judoka’s bij grote overgangen in hun leven het soms moeilijk krijgen, hoewel de goesting om een extra momentje voor het judo vrij te maken er duidelijk is. Deze sport is echter te mooi om niet te testen of er een verborgen trainerstalent in je schuilt.
Opleiden (en het leren) mag je zeker niet zien als een loodzware taak: je hoeft bijvoorbeeld geen 3 uur les te willen geven aan alle leeftijdscategorieën, maar je moet jezelf wel leren kennen, durven verbeteren en er bovenal plezier uithalen.
Ik geloof dat we met dit VTS-team erin kunnen slagen om iedere twijfelende judoka optimaal in een trainerstraject te begeleiden.
Leen Dom
DSKO