BURST – Hoofdtrainer bij JC Evergem Jochen Steenbrugge (48) volgde op korte tijd de opleidingen initiator, instructeur én schreef in voor de opleiding techniekexpert die doorgaat in 2025. Een gesprek over zijn ervaringen.
Stel je kort even voor.
“Mijn naam is Jochen Steenbrugge, ik ben 48 jaar en al bijna mijn hele leven met judo bezig. Begonnen als kind, en sinds mijn 16e geef ik training. Natuurlijk waren er periodes waarin judo wat minder aanwezig was, toen ik jonge kinderen had en een huis aan het verbouwen was. Maar ondertussen zijn de kinderen volwassen, en heb ik weer meer tijd om mijn sportieve passie verder uit te bouwen.“
Je volgde op heel korte tijd de opleiding initiator en instructeur. Waarom zo snel na elkaar?
“Tja, waarom niet, hé? Ik geef al lang les, sinds mijn 16e, en werd door de club al snel ingeschakeld als hulptrainer. Na mijn examen voor vijfde dan realiseerde ik me dat mijn eigen groeiproces in het judo lang op hetzelfde niveau zou blijven. Natuurlijk kan ik toewerken naar de volgende graad, maar dat is op uitnodiging, dus veel controle heb je daar niet over. Dus besliste ik dat het tijd werd om mijn lesvaardigheden verder te ontwikkelen.“
“De timing zat ook gewoon goed. Niet alleen had ik op persoonlijk vlak meer tijd, bovendien was er een verschuiving in de trainersgroep, waardoor ik gevraagd werd om hoofdtrainer te worden. Ik had net de initiatoropleiding afgerond, en toen zag ik dat de cursus instructeur een paar maanden later begon. Dus dacht ik: “Och, ik ben nu toch bezig, waarom niet gewoon doordoen?” En eerlijk gezegd, ik vond die initiatoropleiding heel leuk. Je leert nieuwe mensen kennen, er is veel uitwisseling van ideeën met andere trainers, en dat gaf me energie om meteen door te gaan.“
Vervolgens ga je in 2025 deelnemen aan de opleiding techniekexpert. Waarom deze beslissing? Wat drijft je hierbij??
“De opleiding techniekexpert leek me de logische volgende stap. Ik wil mijn kennis verder verdiepen, niet alleen om mezelf te verbeteren, maar ook om een meerwaarde te kunnen bieden aan de club. Als hoofdtrainer voel ik me verantwoordelijk om onze trainingen naar een hoger niveau te tillen. Dat betekent niet alleen technieken beter leren, maar ook hoe je die technieken overbrengt op verschillende leeftijden en niveaus.“
“De modules buiten de federatie, zoals anatomie, bewegingsleer en coaching, zijn al afgerond. Ze gaven me interessante inzichten, zoals hoe andere sporten – zoals tennis of kajak – omgaan met uitdagingen en coaching.”
Welke meerwaarde vormden de opleidingen voor jou persoonlijk? Wat ga je met je diploma (of alle kennis en ervaring die je nu opdeed) doen?
“De opleidingen hebben me geholpen om een betere structuur aan te brengen in onze trainingen. We hebben bijvoorbeeld een jaarplanning opgesteld, ondersteund door de federatie. Dat helpt echt om overzicht te houden. Daarnaast heeft de opleiding me inzicht gegeven in hoe ik technieken en opwarmingen meer gericht kan aanpakken, wat de kwaliteit van mijn trainingen aanzienlijk heeft verbeterd. Vroeger gaf ik gewoon les, maar nu denk ik meer na over bijvoorbeeld opwarmingen die aansluiten bij wat je later in de training gaat doen.”
Hoe was jouw ervaring? Hoe heb je de opleidingen ervaren?
“Ik vond de opleidingen heel waardevol, maar ook uitdagend. Je moet echt tijd vrijmaken, want het is best een investering. Het meest confronterende vond ik dat we onze eigen trainingen moesten filmen en analyseren. Dat was toch even slikken. Je denkt dat je goed bezig bent, maar als je jezelf terugziet, merk je toch dingen die beter kunnen. Zo heb ik moeten leren om nog meer in te zetten op positieve feedback, en niet enkel te focussen op werkpunten.”
“Het contact met medecursisten was ook een grote meerwaarde. Je zit daar met mensen die net als jij gepassioneerd zijn over het judo. Dat schept een band. Je leert van elkaar, je steekt ideeën op, en het is ook gewoon leuk. Er was altijd wel iemand met een mopje of een grappig moment.”
Wat waren de positieve en negatieve aspecten van de opleidingen?
“De positieve kanten? Sowieso de mensen. Het is inspirerend om met andere trainers samen te werken en te zien hoe zij dingen aanpakken. Ook de structuur van de opleiding vond ik goed. Het is praktisch, gericht op de realiteit van lesgeven, en je leert dingen die je meteen kunt toepassen in je club.”
“Een minpuntje was het tempo: dat lag voor mij soms een beetje te traag. Vooral in de initiatoropleiding, omdat daar ook mensen zaten die bijvoorbeeld nog nooit les hadden gegeven of technisch minder sterk waren. Maar dat hoort erbij. Je moet leren omgaan met verschillende niveaus, en ook dat is weer een leermoment.”
Je opleiding ging door in een vernieuwde versie (en een vernieuwde opleidingsstructuur). Wat viel je op? Wat is je gevoel hierbij?
“De vernieuwde structuur focust meer op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Dit betekent dat je minder technieken behandelt, maar ze grondiger aanpakt. Voor trainers die al jaren gewend zijn aan het oude systeem, is dit een grote omschakeling. Toch zie ik vooral de voordelen: de technieken worden beter beheerst en blijven langer hangen.”
“Vroeger leerde je heel veel technieken in korte tijd, maar die onthield je vaak niet goed. Nu werk je langer aan een techniek, zodat je die echt onder de knie krijgt. Dat zie je ook terug op de mat. Judoka’s hebben meer grip op hun techniek, en dat geeft een enorme boost aan de trainingen. Daar varen niet alleen de judoka’s wel bij, maar uiteindelijk heel de club.”
Wat zou je zeggen tegen trainers die nog aarzelen om in te schrijven voor de opleiding initiator of instructeur?
“Gewoon doen! Het is zo’n waardevolle ervaring. Ja, het kost tijd, en ja, het vraagt wat van je, maar het is de moeite waard. Mijn tip? Zorg dat je tijdens de opleiding wat ruimte vrijmaakt in je trainingsschema. Als je minder trainingen hoeft te geven in je club, kun je je beter concentreren op de opleiding. Dat maakt echt een verschil.“
Interesse in een trainersopleiding? VTS-Trainersopleidingen 2025: Schrijf je in! – Judo Vlaanderen
Leen Dom
DSKO