2016-12-18 Trainersbijscholing-Clinic Robert Krawczyk

Bijscholing indeling

Videobeelden bijscholing voor leraars op 18 december 2016 door Robert Krawczyk.

Op 13 december ging de jaarlijkse topclinic – bijscholing voor leraars onder leiding van Robert Crawczyk.

Plaats: Lange Akker te Zele

Robert Krawczyk (POL – *1978) veroverde in 2003 brons brons op het wereldkampioenschap in het Japanse Osaka en tijdens de EK’s van Wroclaw (2000), Maribor (2002) en Rotterdam (2005). Robert werd in 2007 Europees kampioen voor Polen . In 2004 werd Robert 5e tijdens de Olympische Spelen in Athene en in 2007 op de Wereldkampioenschappen. Hij maakte deel uit van het Poolse team dat Europees brons voor teams won in 2012. Vervolgens werd Robert een  succesvolle coach voor de Vlaamse Judofederatie.

Camera en montage : Marnix Van de Kauter

Publicatie : Judo Vlaanderen vzw

TACHI WAZA : SEOI NAGE

1. Introductie en opwarming

Groepsopwarming

2. Vervolg groepsopwarming

Groepsopwarming (slot)

3. Valoefeningen

Vallen in verschillende vormen.

4. Verplaatsen met partner

Met een partner : Zijwaartse verplaatsing met indraaien, rug aan rug. Met 3 judoka’s : oefenen op verplaatsing.

5. Squad

Vervolg van vorige verplaatsingsoefening met parter. Eindigen met squad. Controle van lichaam en schouders is belangrijk.

6. Uchi Mata: voorbereidende oefening

Met partner: vorige verplaatsingsoefening (zijwaarts) met aansluitend een inkombeweging voor Uchi Mata met been. Beide judoka’s houden elkaar in evenwicht.

7. Uchi Mata: voorbereidende oefening

Herhaaldelijk uitvoeren van vorige beenbeweging met partner.

8. Morote Seoi Nage: voorbereidende oefening

Inkomoefening, bruikbaar voor Morote Seoi Nage

9. Morote Seoi Nage: voorbereidende oefening

Zelfde oefening als de vorige, maar voordat ingedraaid wordt zal met behulp van een korte armbeweging reactie uitgelokt worden bij de partner.

10. Mobiliteitsoefening

Oefening met 3 judoka’s: de middelste judoka maakt een beweging en de 2 andere judoka’s (voor en achter ) moeten dit volledig nabootsen maar steeds dezelfde afstand behouden.

11. Mobiliteitsoefening 2

Oefening met 3 judoka’s : tori heeft linkse of rechtse kumi kata en houdt zijn ogen dichtgeknepen. Achter uke staat een 3e judoka met handen op de schouder van uke. Uke geeft bevelen aan tori (voor , achter, links, rechts…) en tori neemt hierop uke mee in verplaatsing. De 3e judoka volgt maar zorgt zo voor een zekere weerstand .

12. Mobiliteitsoefening 3

Vervolg op vorige oefening: de 3e judoka heeft met 1 hand de gordel op de rug van uke vast en tracht met de vrije hand de schouder van tori aan te tikken. Tori probeert die tik te ontwijken door zich permanent met een trekkende beweging te verplaatsen. Uke dient als “schild”.

13. Relaxatie

Oefening met 3 judoka’s: de middelste maakt met zijn lichaam een plank (voeten samen). De judoka voor en achter hem laten hem kantelen en vangen hem beurtelings op ter hoogte van de schouders. Dit gebeurt in verschillende richtingen.

14. Ippon Seoi Nage : actie/reactie

Robert legt zijn grip uit voor Ippon Seoi Nage (links): rechterhand aan de binnenkant naar de linkerkraag van uke (onder uke’s linkerarm). Vooraleer in te draaien steeds eerst actie reactie uitlokken met die rechterarm. Vervolgens opening/ruimte maken tussen tori en uke en VOLLEDIG indraaien met gebogen knieën (rug voledig contact met borst van uke). Verder zakken en vervolgens uke optillen. Referentie : schouder onder schouderlijn uke , gordel onder gordellijn van uke. Kortom : onder het zwaartepunt van uke blijven. In deze oefening wordt geoefend op het ‘armenwerk’ : actie en reactie.

15. Ippon Seoi Nage : het indraaien

Het is belangrijk dat vorige actie/reactie-oefening herhaaldelijk wordt geoefend omdat het automatisme kan aangekweekt worden. Hierdoor zal tijdens een wedstrijd minder moeten nagedacht worden en verhoogt de snelheid en effectiviteit. In deze oefening wordt het “volledig indraaien” geoefend met als belangrijke factor het volledige contact met de borst van uke. Zelfs bij een “drop seoi nage” moet dat contact er altijd zijn. Ander belangrijk punt is erop letten dat de heup niet teveel opzij gestoken wordt, naar links of rechts : recht houden. Zoniet heeft uke meer kansen om te ontsnappen uit de aanval. De oefening is nu herhaaldelijk inkomen en uke met beide voeten van de mat tillen, zonder te werpen.

16. Ippon Seoi Nage : de arm van tori

Na het indraaien moet tori de linkerarm van uke onder controle krijgen door die arm vast te zetten in tori’s linker-okselholte. Door het draaien van tori’s linkerhand komt de grip dichter en vaster bij tori’s borst. Herhaaldelijk inkomen, mét worp.

17. Drop Seoi Nage

Bij deze techniek moet er meer opening gemaakt worden vooraleer in te draaien door eerst een grote pas achteruit te zetten met het rechterbeen. De worp afsluiten door ver genoeg mee te rollen zonder de greep te verslappen en zo goed mogelijk contact te blijven houden met de rug tegen de borst van uke. Dit kan het verschil maken tussen Waza-Ari en Ippon. Wat het schoudercontact betreft moet de ‘grip’ behouden blijven van bij het indraaien tot na de worp.

18. Drop Seoi Nage : de voetpositie

Robert legt hier uit dat het belangrijk is te letten op de voetpositie van tori tegenover uke wanneer hij na de aanval geknield tussen de voeten van uke zit. Wat te doen als uke zich verdedigt door zijn linkervoet naar voor te zetten : hoe te vermijden en alsnog te kunnen werpen.

19. Drop Morote Seoi Nage : wedstrijdsituatie

Hoe kan je vermijden dat tori steeds tegenwijzerszin ontwijkt terwijl je op de knieën zit bij een rechts uitgevoerde (Drop) Morote Seoi Nage ? Via een korte rukbeweging met tori’s rechterhand aan de linkerkraag van uke.

20. Drop Morote Seoi Nage : inoefenen

Oefenen op vorige beweging.

21. Vragenronde

Robert beantwoordt vragen gesteld door de deelnemers van de bijscholing.

DEEL 2 NE WAZA

1. Opwarmen rond "EBI"

Robert legt uit dat heup en benen het belangrijkste zijn in Ne Waza. Benen zijn sterker dan armen in Ne Waza. De heup is belangrijk om snel van positie te switchen en de partner te controlleren. Deze opwarming gaat daarom over verplaatsingen en “EBI”.

2. Juji Gatame : Uchi Komi

Uke op rug, Tori bovenop uke. Afwisselend links en rechts inkomen op Juji Gatame.

3. Juji Gatame : Uchi Komi 2

Uke op rug. Tori staat recht naast uke en houdt met de rechterhand uke’s rechterhand vast. Juji Gatame inkomen. Vervolgens helpt tori recht zodat op een vlotte manier uke o zijn beurt dezelfde aanval doet op tori. Zo wisselen ze elkaar beurtelings af bij deze Uchi Komi oefening.

4. Schakelen in Kesa Gatame

Tori controlleert Uke in Kesa Gatame, rechtse positie: borstcontact en goede been- en heuppositie. De greep met de handen is minder belangrijk. Uke ontwijkt door naar links te draaien. Tori neemt over door te blokkeren en vervolgens te duwen waarna hij opnieuw in (linkse) Kesa Gatame komt aan de andere zijde van Uke.

5. Vorm van Juji Gatame

Uke op rug, tori heeft uke onder controle in Juji Gatame (met gekruiste benen over uke). Ter controle worden de knieen van tori tegen elkaar geknepen zodat uke’s armen goed vastzitten. Wanneer uke zijn armen bij elkaar houdt kan tori deze nooit lossleuren met armkracht. Tori moet eerst heel dicht aansluiten met heup en romp bij uke’s armen vooraleer te trekken. Hierbij moet de kracht van lichaam/rug komen. Het been dat over het hoofd van uke ligt moet hem naar beneden drukken. Bij het aanzetten van de klem na het lostrekken van uke’s arm moet de duim van uke naar boven gericht zijn. Vervolgens toont Robert een inkomtechniek wanneer uke zich in buiklig verdedigt en tori er bovenop zit.

6. Aanval Juji Gatame met weerstand van uke

Als oefening wordt vorige techniek (met kanteling en aanval Juji Gatame) uitgevoerd, maar bij het kantelen biedt uke grote weerstand om zich te verdedigen. Terwijl iedereen dit uitprobeert gaat Robert rond om correcties aan te brengen en extra details uit te leggen.

7. Aanval Juji Gatame met andere reactie van uke

Uke in buiklig, tori bovenop uke. Bij aanval van Juji Gatame blokkeert uke met het hoofd om omkantelen te vermijden. Tori reageert door in de andere richting te kantelen.

8. Juji Gatame => Osae Komi Waza ?

Robert vertelt dat veel atleten bij het aanzetten van Juji Gatame te snel overgaan naar een houdgreep in plaats van te blijven proberen om de armen los te rukken en de armklem uit te voeren. Het is de bedoeling dat eerst Juji Gatame aangezet wordt met alle details die erbij horen. Pas wanneer het echt niet lukt en alles geprobeerd werd kan men overgaan naar Osae Komi. Verder biedt Robert een oplossing voor de situatie waarbij uke met beide benen één been van tori heeft omgord.

9. Tori op rug => Juji Gatame

Tori ligt op de rug, uke zit tussen de benen van tori. Aanval Juji Gatame.

10. Tori op rug => Juji Gatame met sterke Uke

Bij vorige beweging zet Uke deze keer heel veel weerstand zodat hij niet omver kan geduwen worden. Uke tilt tori op.

Onze sponsors

Met grote trots en dankbaarheid stellen wij graag onze sponsors aan u voor. Zonder hen zouden we niet in staat zijn om de judosport in Vlaanderen op deze en vele andere manieren te promoten.