2015-12-13 Trainersbijscholing Chris de Korte

Bijscholing indeling

Videobeelden bijscholing voor leraars op 13 december 2015 door Chris De Korte.

Op 13 december 2015 ging de jaarlijkse topclinic – bijscholing voor leraars onder leiding van Chris De Korte.

Plaats: Lange Akker te Zele

Chris de Korte:
Behaalde de zwarte gordel in 1958.
Werd onlangs door JBN gepromoveerd tot 9de DAN en is daarmee een van de absolute toppers in de judowereld.
Chris de Korte was trainer van diverse bekende judoka’s onder wie Mark Huizinga, Edith Bosh enz.
Met deze judoka’s behaalde hij verschillende medailles op alle grote judo-evenementen (Olympische Spelen, Wereldkampioenschappen enz.
Chris de Korte is sinds geruime tijd aan de slag als “coach der coaches” bij de VJF.
Op de bijscholing in december benadrukte hij voornamelijk het begrip “basic” in onze judobeleving.

Assistenten: Mark Van der Ham en Franklin Pereira

Camera en montage : Marnix Van de Kauter

Publicatie : Judo Vlaanderen vzw

DEEL 1 TACHI WAZA

1. Groepsopwarming deel 1

lopen en huppelen, alleen en met partner

2. Groepsopwarming deel 2

huppelen per 2 en 3 en afstand houden. Huppelen per 2 met kumi kata.

3. Groepsopwarming deel 3

aandachtspunt van vorige oefening is het ontspannen houden van de armen tijdens de kumi kata.

4. Basis van judo

Voor Chris is hier geen verschil tussen wedstrijdjudo, kata of recreatiejudo: de kumi kata waarbij beide handen. samenwerken, de armen gebruikt worden en dit alles in dezelfde richting. Oefenen met partner in verplaatsing.

5. Hoe gebruikt een judoka zijn armen

Judoka’s werken in het algemeen teveel met gespannen armen en voelen de weerstand hierdoor bij hun partner. In deze oefening worden de handen van uke op de schouders van tori gelegd zodat deze op een ontspannen manier vorige oefening kan uitvoeren.

6. Automatisme in kumi kata.

Chris benadrukt nog eens dat het belangrijk is om alles in dezelfde richting te gebruiken. Er moet hiervoor een automatisme aangekweekt worden bij de leerling en is daarom geschikt om mee aan te vatten in het begin van elke training. Ook in uchi komi oefeningen moeten de armen mee gebruikt worden, niet enkel instappen want dat is verloren tijd. Oefenen in verplaatsing met partner.

7. Automatisme in kumi kata.

Het automatisme moet meer aangekweekt worden. Als je erover moet nadenken ben je steeds te laat.Je moet gewoon voelen wat je kan doen als je aan het bewegen bent. Uchi Komi oefening met een klein beetje verzet door uke (zijn handen liggen op de schouders van tori). Kumi kata oefening voor het (voldoende) hoog heffen van tori’s linkerarm bij inkomen, waarbij hier ook uke een klein beetje tegenwerkt.

8. Tempoversnelling in uchi komi.

De vorige oefening wordt uitgevoerd met haverwege een tempoversnelling en verhoging van de hevigheid, samen met intens heupcontact.

9. Intelligente uke.

Om positief te oefenen heb je een intelligente uke nodig die aanvoelt hoe hij op een juiste en een gedoseerde manier weerstand kan bieden tijdens uchi komi : oefening met inzakken van uke (lichtjes door de nkieën). verzet te bieden aan tori.

10. Een explosieve oefening.

Om een zware explosieve oefening tijdens uchi komi mogelijk te maken kan uke zich verder achteruit laten hangen en zakken. Belangrijk is dat tori aandacht blijft hebben voor het voldoende in de hoogte trekken met de armen bij het inkomen.

11. Uit balans brengen in verplaatsing.

Het is belangrijk dat je als judoka de basis tracht te begrijpen van het voorwaarts inkomen van een beweging. Deze basis bestaat vooral uit : linkerarm gaat uke’s rechterarm hoog optrekken , achteruit verplaatsen en niet meer terugstappen (“achtero stappen” maar verder in de richting van de beweging stappen (het “handhaven van de verplaatsingsrichting”).

12. Detail bij vorige indraaibeweging.

De linkerarm die in vorige beweging de hoogte inging bij het uitbalans brengen van uke moet omhoog blijven tijdens verplaatsing en indraaien. Pas bij het werpen gaat die arm naar beneden. Deze linkerarm wordt dus effectief gebruikt om te werpen.

13. Uchi Komi met werpen.

Chris legt zijn systeem van Uchi Komi uit: 4 x inkomen en 5e keer in heupworp werpen (vb. Tsuri Komi Goshi). Vervolgens omwisselen van functie. Uke neemt een duidelijke startpositie aan een matlijn als referentie. Tijdens de uchi komi moet Uke van die lijn afgeraken en verder naar VOOR schuiven. Indien hij naar ACHTER verschuift werd de Uchi Komi oefening verkeerd uitgevoerd. Deze oefening kan ook met Uchi Mata uitgevoerd worden, of met een andere eigen favoriete worp.

14. Typisch geluid bij Uchi Komi.

Bij het inkomen wordt het linkerbeen na indraai explosief en hard neergezet wat een typisch ‘tac’ geluid geeft en dient om de beweging van de linkerarm naar omhoog mee te bekrachtigen. Vervolgens door de benen buigen en werpen.

15. O Uchi Gari in Uchi Komi.

Enkele goede voorbeelden van juiste Uchi Komi uitvoeringen. Vooraleer hij zelf iets demonstreert geeft Chris aan iedereen de opdracht om O Uchi Gari in Uchi Komi vorm te gebruiken : 4 x inkomen en 5e keer werpen.

16. Details bij vorige techniek.

O Uchi gari is een achterwaartse techniek. Hier moet dus niet meer zoals in vorige oefeningen naar voor getrokken worden maar gebeurt de beweging in achterwaartse richting (uke’s positie). (Er bestaat ook een cirkelvorm maar die geeft meer risico’s op een tegenworp). Chris en Mark leggen achtereenvolgens gedetailleerd de voetpositie uit van tori t.o.v. uke bij het inkomen.

17. Meer details.

Bij het inkomen van O Uchi Gari moet tori met het hoofd blijven kijken in de richting waarin de beweging gaat. In dit geval betekent dit: kijken naar de keel van uke. Verder mag uke er niet bijstaan als een “houten Klaas” maar een sterke houding aannemen en meegaan in de (voor hem) achterwaartse beweging.

18. Combineren van 2 Uchi Komi richtingen in 1 oefening.

De vorige 2 Uchi Komi oefeningen (Tsuri Komi Goshi achterwaarts + O Uchi Gari voorwaarts) worden aaneensluitend in 1 oefening uitgevoerd.

19. Vragenronde

Chris beantwoordt vragen uit de trainersgroep.

20. Vragenronde (vervolg).

Chris beantwoordt meer vragen uit de trainersgroep.

21. Testje

22. Slotwoord Tachi Waza

Chris sluit het gedeelte over Tachi Waza af met een samenvatting en eindconclusie.

DEEL 2 NE WAZA

1. Theorie rond "EBI".

Chris verklaart dat het woord “EBI” en de term “EBI maken” in Vlaanderen weinig gekend waren.EBI is een zelfstandige oefenining om je te leren verdedigen en aan te vallen op de grond. Het is geen “warming-up” oefening. Chris legt de details uit waar heup, armen, ellebogen en kin moeten aan voldoen. Rugwaartse verplaatsingen : achterwaarts en voorwaarts.

2. Toepassingen op EBI.

Chris legt uit dat “EBI” bijvoorbeeld bedoeld is als bevrijdingsactie uit Kami Shiho gatame. Andere toepassing: tori op rug, uke valt aan tussen de benen. Kumi kata, EBI-beweging en kantelen van Uke.

3. Vastpinnen van uke

Aansluitend op vorige oefeningen moet na het kantelen uke onmiddellijk goed vastgezet worden : tori’s elleboog op borstbeen van uke en tori’s rechterknie tegen rechterzijde van uke.

4. Via EBI naar Sankaku Jime.

Tori op rug, uke tussen benen van uke. Uke heeft beide kragen van tori vastgegrepen. Na Ebi gebruikt tori zijn rechterbeen om uke’s linkerarm los te trekken en draait verder naar Sankaku Jime, terwijl zijn rechterarm rond het linkerbeen van uke grijpt.

5. Via EBI naar armklemmen.

Vanuit dezelfde positie van vorige oefening legt Chris uit dat naast Sankaku Jime ook verschillende armklemmen mogelijk zijn, dit volgens de reactie van de partner.

6. Waarom Sankaku Jime niet lukt.

Chris wijst op de verantwoordelijkheid van de trainer om de details aan te wijzen die ervoor zorgen dat Sankaku Jime al dan niet lukt. Hierdoor zal de judoka deze techniek niet te vlug opgeven door te stellen dat hij dat toch niet kan. De juiste heuppositie van tori is hier een voorbeeld van : met de heup niet te dicht op of onder uke liggen en op rechterheup liggen.

 

Onze sponsors

Met grote trots en dankbaarheid stellen wij graag onze sponsors aan u voor. Zonder hen zouden we niet in staat zijn om de judosport in Vlaanderen op deze en vele andere manieren te promoten.